Hned na začátek je třeba si vysvětlit, že raw stravování není žádná dieta, ale spíše jakýsi odlišný způsob stravování, který postaven na filosofii nekonzumovat tepelně upravené jídlo, neboť se v něm vařením ničí všechny vitamíny a minerály a strava se tak stává „mrtvou“ a mrtvou energii do těla přece nikdo nechce, no, určitou logiku to v sobě určitě má. Kvůli tomu, že se strava tepelně neupravuje, tak jsou vyznavači tohoto typu stravování především vegetariáni a vegani.
čerstvý salát
Strava je postavena především na konzumaci ovoce, zeleniny, luštěnin, obilovin, rostlinných mlék a mořských řas. Výhody tohoto typu stravování spočívají v tom, že do sebe dostáváme méně tuků a cholesterolu a naopak více vlákniny, draslíku, hořčíku a celkově více živin. Také se k jídlům nepřimíchávají žádné umělé typy cukrů. Podle studií se díky čerstvé stravě zlepšuje psychický stav a velkou výhodou je i redukce hmotnosti, což ale při volbě tohoto stravování není klíčové.
misky s potravinami
Strava také tělu dodává více energie a jako bonus je toto stravování šetrné k přírodě. Ovšem i tento způsob stravování má určité nevýhody. Z odborného výživového hlediska je tato strava brána jako nedostatečně vyživující především kvůli absenci bílkovin a vápníku. To může zapříčinit sníženou obranyschopnost organismu. A velkým probléme u syrové, tepelně neupravené stravy také může být mikrobiální riziko (například u špatně omyté zeleniny). Syrová strava je také náročnější na trávení a u lidí vyššího věku může způsobovat střevní a jiné obtíže.
zeleninové šťávy a zelenina

Z pohledu většiny odborníků není na tomto způsobu stravování nic špatného, ale pouze pokud se aplikuje po omezenou dobu jako určitá forma odlehčení organismu.  Z dlouhodobějšího hlediska lékaři tento způsob stravování nedoporučují kvůli absenci výše zmíněných složek potřebných pro správné fungování organismu.


4/5 - (2 votes)